Skip to content
Home - Blog - Werknemer Pami tovert oude kast om tot eigentijdse locker

Werknemer Pami tovert oude kast om tot eigentijdse locker

Pami, een familiebedrijf van workspace designers (kantoorinrichters), evolueert steeds meer naar een bedrijf dat écht werk maakt van de circulaire economie. Een van de nieuwe producten is een locker die zodanig is ontworpen dat ze kan opgebouwd worden met materiaal van oude rolluikkasten. Een mooi voorbeeld van hoe een product dat niet meer trendy is geupcycled kan worden tot een eigentijds alternatief. Het idee ontsproot aan het brein van Jean Govers, die het bedrijf al 34 jaar trouw is. Een gesprek met Jean (Kwaliteitsingenieur), Dirk Jenaer (commercieel directeur) en Christophe van Hees (marketingmanager)

A&M: Jean, hoe ben je tot dit idee gekomen?

Jean: “De rolluikkasten die je vroeger massaal in kantoren zag geraken steeds meer in onbruik door de nieuwe manieren van werken die we doorheen de jaren gewoon zijn geworden. We bewaren ook veel minder op papier, waardoor veel kasten overbodig worden. Wat je wel overal ziet tegenwoordig zijn lockers, om persoonlijke spullen in op te bergen. Op die manier is het idee ontstaan om de rolluikkasten om te vormen tot lockers.”

Christophe: “In principe is het materiaal van de rolluikkasten nog in prima staat en kan het nog vele jaren mee, maar het is puur door veranderende trends dat die kasten al te vaak op het stort belanden. Met het materiaal is dus niets mis.”

A&M: Het idee is een mooie eerste stap, maar hoe zet je dit idee om tot een echt product dat verkoopbaar is op de markt?

Jean: “Er was al een werkgroep in het bedrijf rond circulaire economie opgericht, onder begeleiding van Agoria en Sirris. De directie ziet er dus ook de nood van in. De werkgroep bestaat uit 2 directeurs, de sales director, de marketing manager en iemand van de dienst onderzoek en ontwikkeling.  Doordat ik uitgenodigd was om deel te nemen aan deze werkgroep kon ik mijn idee voorstellen. Samen met de werkgroep hebben we het verder op punt gesteld.”

Image

“Rolluikkasten zie je bijna niet meer, in tegenstelling tot lockers om persoonlijke spullen in op te bergen. Zo ontstond het idee om oude rolluikkasten om te vormen tot eigentijdse lockers.”JEAN GOVERS, KWALITEITSINGENIEUR

Image

Dirk: “Het was voor ons een echt ‘aha’-moment. Toen Jean het idee presenteerde was het al tot in de puntjes uitgewerkt. Er waren enkel nog wat technische vragen, maar die konden we vrij eenvoudig oplossen. Het is niet alleen technisch een mooi verhaal, maar ook commercieel gezien is het voor ons heel interessant. Denk aan overheden, grote bedrijven en banken: door de digitalisering staan daar heel wat kasten, die uiteindelijk de grondstof kunnen zijn voor nieuwe producten.”

Christophe: “We wilden onze visie rond circulair ondernemen ook graag uitdragen op het event ‘buyer meets supplier’. Je kan daar met een mooie banner staan, maar dan blijft het vaak bij loze woorden. We wilden echt iets tastbaar laten zien en Jean kwam hiervoor op het juiste moment met zijn idee.”

A&M: Merken jullie interesse naar dit product bij jullie klanten?

Dirk: “Uiteraard zijn nog niet alle bedrijven hiermee bezig, het is een werk van lange adem.
Om klaar te zijn voor Buyer meets Supplier hebben we dan ook pas het prototype in mei gelanceerd, maar beetje bij beetje zien we dat de interesse groeit. Momenteel zijn we een offerte aan het opmaken voor de ombouw van een 280-tal kasten”.

A&M: Heb je ‘t gevoel dat er op de werkvloer nog ideeën voor het grijpen liggen die jullie bedrijf meer circulair kan maken?
Jean: “Op de werkvloer leven veel ideeën, rond het vermijden van afval bijvoorbeeld. Als het een idee is dat tijd en grondstoffen bespaart, dan wordt het ook uitgevoerd. Maar dat gaat vaak om kleinere aanpassingen.”  

A&M: hoe brengen jullie verder het idee van de circulaire economie in de praktijk? Zetten jullie ook in op zaken als ecodesign?

Christophe: “Bij het ontwerp houden we zoveel mogelijk rekening met ‘design for disassembly’: het moet mogelijk zijn om onze producten met eenvoudig huis-, tuin- en keukengereedschap te demonteren en te hermonteren zonder dat het materiaal aan stevigheid verliest.”

Image

“Het is niet alleen technisch een mooi verhaal, maar ook commercieel gezien is het voor ons heel interessant. Denk aan overheden, grote bedrijven en banken: door de digitalisering staan daar heel wat kasten, die uiteindelijk de grondstof kunnen zijn voor nieuwe producten.”DIRK JENAER, COMMERCIEEL DIRECTEUR

Dirk:  “Al onze meubels zijn een combinatie van metaal en hout, op zich zijn dat perfect recycleerbare grondstoffen. Het afval dat tijdens het productieproces ontstaat proberen we in eerste instantie zoveel mogelijk te hergebruiken. Indien hergebruik echter niet meer mogelijk is gaan we over tot duurzame recyclage.”

A&M: Jullie zijn niet de goedkoopste speler op de markt, wat verklaart jullie succes in een wereld waar het al te vaak draait om de zoektocht naar de laagste prijs?

Dirk: “Zeker in de kantoormarkt merken we dat klanten heel vaak zaken op maat willen. Het is een grote troef voor ons bedrijf dat we altijd samen met de klant meedenken aan creatieve oplossingen. Bij ons is alles bespreekbaar, wij hebben de mogelijkheden en de capaciteit om oplossingen op maat aan te bieden. Vrijwel geen enkel project dat we uitvoeren is standaard zoals het in de catalogus staat. Enkel door het samenwerken met de klant en te streven naar kwaliteitsvolle producten bouw je een langetermijnrelatie op. Het is voor ons een heel sterk voordeel om die lokale verankering en productie-eenheid te hebben.”

A&M: Een ander aspect van de circulaire economie is de overgang van het louter aanbieden van een product naar het aanbieden van een dienst. In jullie geval zou het dan gaan om het voorzien van een efficiënte en eigentijdse kantooromgeving gedurende x jaar. Is dat iets waar jullie ook mee bezig zijn?

Dirk: “Betalen voor het gebruik en niet voor het bezit past inderdaad perfect bij de filosofie over circulaire economie. Om deze omslag te kunnen maken moet echter aan enkele voorwaarden voldaan zijn. Zo moeten vb. banken klaar zijn om hierin te investeren. Als KMO is het immers niet evident om voldoende kapitaal te voorzien voor dergelijke lange terugverdientijden. Ook de  markt moet bereid zijn om op een andere manier te consumeren.”

“We merken dat de mindset van verschillende financiële instellingen in België hier aan het wijzigen is. Zij hebben via hun dienstverlening immers alle instrumenten in handen om de overstap naar een nieuwe economie extra te stimuleren. We hebben momenteel verschillende contacten op dit vlak lopen om een antwoord op deze vraag te bieden.”

Image

Bij het ontwerp houden we zoveel mogelijk rekening met ‘design for disassembly’: het moet mogelijk zijn om onze producten met eenvoudig huis-, tuin- en keukengereedschap te demonteren en te hermonteren zonder dat het materiaal aan stevigheid verliest.”CHRISTOPHE VAN HEES, MARKETINGMANAGER

“Voor de meeste ondernemers is het feit dat men met deze constructies minder beroep doet op zware investeringsbudgetten immers het grootste voordeel. De uitgaven worden verspreid over een langere periode. Op deze manier is er kapitaal over voor andere uitgaven en investeringen en kun je toch dadelijk gebruik maken van het nieuwe meubilair. Naast de mogelijke financiële voordelen, ontstaat er ook een andere vorm van samenwerking tussen klant en leverancier. Langdurige partnerships liggen dan ook om de hoek.”

A&M: Jean, met welk gevoel kijk je terug op het feit dat je idee een echt product is geworden en het circulair ondernemen bij Pami echt op de kaart zet?

Jean: “Het geeft me uiteraard heel veel voldoening en een plezant gevoel!”

Image

Interview: Sebastiaan Kennes

projectmedewerker

Image