Revisiting transport poverty in Europe through a systematic review
Studie die de verschillende componenten van vervoersarmoede in Europa te herdefinieert en analyseert door middel van een systematisch literatuuronderzoek.
Studie die de verschillende componenten van vervoersarmoede in Europa te herdefinieert en analyseert door middel van een systematisch literatuuronderzoek.
Deze thesis onderzoekt hoe de autoafhankelijke samenleving is ontstaan en wie erdoor wordt uitgesloten, met nadruk op huishoudens met een auto. Het toont aan dat deze afhankelijkheid blijft bestaan, zelfs in gebieden met minder autogebruik, en vooral hogere inkomensgroepen ten goede komt.
Europees rapport over energie- en vervoersarmoede
In dit advies duidt de MORA de gehanteerde definitie van ‘mobiliteitsarmoede’ en schetst ze de risicogroepen van mobiliteitsarmoede. Vervolgens formuleert ze een maatschappelijke visie op een inclusief mobiliteitsbeleid. V
Artikel over de sociale en ecologische nadelen van het salariswagensysteem in België
Het project Fietsvrienden koppelt fiets- en taalvaardigheid. Een interview over de werking van het project.
In dit hoofdstuk uit het boek ‘Klimaat en sociale rechtvaardigheid’ van Denktank Minerva beschrijft Kris Peeters hoe we een sociaal rechtvaardige en klimaatneutrale mobiliteit kunnen vormgeven.
Een sociaal rechtvaardig klimaatbeleid moet rekening houden met mensen die het financieel moeilijk hebben: zij kunnen niet opdraaien voor de grootste kosten van klimaatacties. Toon Colpaert pleit voor een geïntegreerde aanpak waarin ecologische maatregelen en sociale rechtvaardigheid elkaar versterken.
Dit rapport houdt het Vlaamse mobiliteits- en klimaatadaptatiebeleid tegen het licht, legt de problemen met het huidige beleid bloot en doet aanbevelingen om ervoor te zorgen dat we niemand achterlaten in de klimaattransitie.
Advies van de MORA over wat het Vlaamse mobiliteitsbeleid kan doen om een sociaal en inclusief mobiliteitssysteem vorm te geven dat garandeert dat elke burger op volwaardige wijze kan participeren aan het maatschappelijk leven.
Dit rapport monitort de vooruitgang van de Vlaamse doelstelling om vanaf 1 januari 2029 geen nieuwe personenwagens en bestelwagens met verbrandingsmotor meer te verkopen.
Dit document belicht het beleidskader ‘mobiliteit’ dat de gewenste mobiliteitsnetwerken voor de gemeente Pelt beschrijft.