Kathy Salden, voormalig Marketingcoördinator bij reisorganisatie Selectair, schreef zich in bij De Nieuwe Samenzweerders om de klimaatproblematiek bespreekbaar te maken binnen de toeristische sector.
“Vliegschaamte. Toen ik dat woord voor het eerst hoorde, wist ik dat de toeristische sector nooit meer hetzelfde zou zijn.” Aan het woord is Kathy Salden, voormalig Marketingcoördinator bij reisorganisatie Selectair. Zij schreef zich begin 2019 in voor De Nieuwe Samenzweerders, het project van Arbeid en Milieu dat ondernemende werknemers wil helpen om binnen hun bedrijf een duurzame omschakeling te maken. “Ik werkte al drie jaar als marketingcoördinator in de reissector, maar had tot op dat punt eigenlijk nooit stilgestaan bij de maatschappelijke kost van toerisme. Ik vond van mezelf altijd dat ik een milieubewust iemand was. Ik eet zo goed als geen vlees, ik mijd plastic verpakkingen, ik drink kraantjeswater in plaats van flessenwater. Maar ineens stonden de kranten vol met artikels over het toenemende klimaatprobleem en de rol die toerisme daarin speelt. En dat raakte me. Reizen promoten was mijn job. Was ik dan een deel van het klimaatprobleem?
Van probleem naar oplossing
Ik moest een beslissing nemen. Ofwel moest ik het toerisme de rug toe keren, ofwel moest er iets veranderen binnen de sector. Maar als ik de sector verliet, zou ik niets veranderen. Als ik écht een verschil wilde maken, moest ik een manier vinden om een deel van de oplossing te worden, in plaats van een deel van het probleem. Dus schreef ik me in voor De Nieuwe Samenzweerders.
De visie: intrapreneurs als katalysator van verandering
De visie van De Nieuwe Samenzweerders is dat maatschappelijke verandering van onderuit kan komen, in plaats van opgelegd te worden van bovenaf. Binnen het bedrijfsleven manifesteert zich dat in de vorm van intrapeneurschap. Intrapeneurs zijn werknemers die een ondernemersmentaliteit hebben, en zo innovatie binnenbrengen in een organisatie op eigen initiatief.
Meer info over
De Nieuwe Samenzweerders,
schrijf nu in voor het nieuwe traject
MEER INFORMATIE
Ik had er zelf nog nooit van gehoord, maar bij bedrijven als Google is het blijkbaar de normaalste zaak van de wereld om intrapeneurschap aan te moedigen. Met dit project hoopte ik dus op eigen initiatief het klimaatprobleem bespreekbaar te maken binnen onze organisatie, en actief mee te werken aan oplossingen. Gelukkig kon ik meteen rekenen op de goedkeuring van de directie, en was er zelfs een lid van het managementteam dat zich spontaan mee inschreef voor het project.
De werkwijze
Het project van De Nieuwe Samenzweerders bestaat uit een coaching van drie dagen. We noemden het zelf het ‘eco-bootcamp’. En dat is het eigenlijk ook: Je krijgt een crashcursus over alle vaardigheden die je nodig hebt om duurzaamheid te kunnen promoten binnen je bedrijf: theoretische kennis over de circulaire economie, onderhandelings- en presentatievaardigheden, en hulp bij het opstellen van een concreet stappenplan. Na drie dagen ga je naar huis met een concreet plan van aanpak om binnen je organisatie échte verandering te implementeren. Maar het stopt niet na die drie dagen. Je wordt achteraf nog opgevolgd aan de hand van fysieke meetings en telefoongesprekken met de begeleiders.
Ik ben trots op de stappen die Selectair heeft gezet. Ze moedigen de reizigers aan om bewuster over hun keuze na te denken. Het hele bestuur staat mee achter de weg die ze hebben ingeslagen, en ik werd binnen de organisatie opgevolgd door een getalenteerde en geëngageerde dame die deze visie nog verder gaat uitwerken.
“Ik heb me ingeschreven voor de Nieuwe Samenzweerders om meer te weten te komen over de duurzame economie. Wat ik niet verwacht had, was dat ik ook mezelf zou ontdekken”KATHY SALDEN, CLARO COMMUNICATIONS
Het heeft geen zin om aan volle snelheid een doodlopende straat in te lopen
Wie me kent, weet dat ik ongeduldig en prestatiegericht ben. In de ratrace van de bedrijfswereld is dat een eigenschap die goed van pas komt. Maar toen ik het lokaal van de Nieuwe Samenzweerders binnenkwam, voelde het alsof ik een ander universum binnenstapte. Een traag universum. “Hoe voel je je vandaag?” was de eerste vraag die ik moest beantwoorden. “Wat doet dat ertoe?” dacht ik in mezelf. “Daarvoor ben ik hier niet.” We hadden maar drie dagen. Gingen we dan echt onze tijd verspillen met praten over onze emoties?
Als ik er nu op terugkijk, moet ik glimlachen. Hoewel het tempo schijnbaar lager lag dan ik gewend was, heb ik bij de Nieuwe Samenzweerders meer geleerd in drie dagen dan in drie jaar op mijn manier. Soms moet je enkele stappen terugzetten om verder te kunnen springen. Soms moet je eerst reflecteren, en dan pas handelen. Trager is niet slechter. Dat is een belangrijke levensles die ik nu nog elke dag toepas. Ik loop niet meer aan volle snelheid een doodlopende straat in zonder naar de bordjes te kijken. Ik heb veel meer rust gevonden, wat vreemd genoeg resulteert in een hogere productiviteit.
“Hoewel het tempo schijnbaar lager lag dan ik gewend was, heb ik bij de Nieuwe Samenzweerders meer geleerd in drie dagen dan in drie jaar op mijn manier.”KATHY SALDEN, CLARO COMMUNICATIONS
Je hoeft niet mee te gaan in de polarisering
Ik zal eerlijk zijn: de eerste dag voelde ik me niet op mijn gemak. Ik voelde me anders. Ik kwam uit de bedrijfswereld, de andere deelnemers vooral uit de sociale sector. Ik maakte me zorgen over wat ze over mij zouden denken. Dat ik een kapitalist ben? Gelukkig bleek die bezorgdheid onterecht. Na een uur was ik al vegetarische recepten aan het uitwisselen met de andere deelnemers. Ook op dat vlak heeft de Nieuwe Samenzweerders mijn visie op de wereld veranderd.
Mensen zijn niet zwart of wit. Een commerciële job hebben betekent niet dat je een kapitalist bent. Net zoals duurzaamheid niet gelijk hoeft te staan met geitenwollensokken. Dat heeft mijn ogen geopend. Ik hoef geen kant te kiezen. Ik kan een ondernemer zijn én begaan zijn met het milieu. In een maatschappij die zo gepolariseerd is, doet het deugd om af en toe te beseffen dat er tussen zwart en wit nog een heleboel grijs ligt. Ik zie het nu als een sterkte dat ik zowel connecties heb in de bedrijfswereld als in de sociale- en duurzaamheidssector. Pas wanneer je buiten je vertrouwde cirkel durft stappen, ontdek je dat de hokjes waar je bang voor bent helemaal niet bestaan.
Je kunt wél een verschil maken in de wereld
Nog voor ik definitief was ingeschreven, belde Sebastiaan van Arbeid en Milieu me op om mijn kandidatuur te bespreken. Op dat moment zat ik in volle identiteitscrisis. Mijn bezorgdheid over het milieu deed me twijfelen of ik niet beter een job zou zoeken in een duurzame sector. Sebastiaan plaatste toen alles in het juiste perspectief. “Je hoeft niet uit een bedrijf te stappen om een verschil te maken. Meer nog: je kunt een groter verschil maken als je blijft. Want dan kun je de organisatie van binnenuit veranderen.” En dat is exact wat ik gedaan heb. Ik zou dan ook aan iedereen willen zeggen die nu in een bedrijf werkt: jij kunt een groter verschil maken dan de activist op straat. Jij zit aan de bron. Elke verandering die je kunt realiseren, hoe klein ook, maakt een verschil. Ik vond dat een enorm inspirerend inzicht. Alle bedrijven hoeven niet ineens eco-firma’s worden. Als elk bedrijf één verandering doorvoert, wordt de wereld in één klap een pak duurzamer.
Ik ben heel blij dat ik De Nieuwe Samenzweerders heb gevonden, en ik kan het traject aan iedereen aanbevelen. Schrijf je dus nu in voor de volgende editie. Don’t wait for the change. Be the change.
Dit artikel werd gepubliceerd in het kader van het project ‘De Nieuwe Samenzweerders‘, met steun van Vlaanderen Circulair.